Skip to main content

Diary As Student || Menjadi Gadis Dewasa :: Tips Susun Emosi @ Perasaan Dalam Kepala (Cognitive Behaviour Therapy)

 Bismillah, assalamualaikum

"Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad"


🌸Perkara yang diperlukan untuk susun Emosi / Informasi / Perasaan yang berbelah bahagi :

1. Perasaan

2. Reason

3. Solution

4. Prinsip hidup



PERASAAN SAYA SEKARANG

1. Risau : Untuk Internship. 

Reason : 

- Saya tak habis belajar semua course lagi. 

- Saya nak kena jumpa macam-macam jenis manusia.

Solution :

> Saya boleh belajar secara praktikal dulu. Bila habis internship & masuk semester baru, saya dah ada pengalaman secara praktikal dan lebih mudah untuk saya faham & imagine apa yang saya tengah belajar secara teori.

> Semua makhluk tu dari Allah. Segala emosi yang ada pada orang tersebut juga telah diatur oleh Allah di Luh Mahfuz. Saya hanya perlu hadap sebagai ujian kalau seseorang itu melayani saya dengan buruk dan bersyukur berjumpa dengan orang yang baik-baik. 

> Tapi, saya juga ada hak untuk mempertahankan diri saya. Jujur je dengan orang lain tentang keadaan diri yang menyebabkan saya tidak sempat menghabiskan dahulu pelajaran saya sebelum internship. Kejujuran bukan bukti kelemahan saya sebab saya ada reason yang kuat. 

> Saya yakin ke mana-mana saya pergi dan siapa pun yang saya jumpa adalah sumber inspirasi atau iktibar untuk saya. Saya boleh belajar dalam apa jua keadaan dan dengan sesiapa pun sebab ilmu itu tidak terhad pada sesuatu keadaan atau tempat sahaja.

> Saya kena usaha juga untuk jauhi perasaan avoidance tu sebab saya dah dewasa. Setiap apa yang ditegur adalah untuk menambahkan pengetahuan saya.


2. Takut : Diperli atau kena marah dengan SV Intern. 

Reason :

- Sebab belum faham semua yang sepatutnya saya belajar secara teori & sebelum intenship.

Solution :

> Tapi saya kan tangguh, so memang valid lah kalau saya tak sempurna faham semua yang sepatutnya saya faham secara teori sebab saya belum ambil lagi certain course. Jujur je people 🌝 


3. Cemburu : pada kawan-kawan course & SISPA batch saya?

Reason : 

- Kawan-kawan course batch saya akan berada di last semester pada semester yang akan datang & tak lama lagi diorang akan grad. Kawan-kawan SISPA saya juga akan ditauliah pada semester akan datang.

Solution :

> Saya perlu berbalik semula kepada kekuasaan Allah. Segala perkara diatur oleh Allah. Semua yang Allah atur adalah yang terbaik. Mesti ada hikmah yang baik di sebalik perkara yang terjadi pada saya. Saya tak sepatutnya menyesal dengan aturan Allah. Saya diatur oleh Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Mengetahui jalur dan hala tuju hidup saya.

> Setiap orang ada path yang berbeza yang Allah dah atur. Saya perlu mendapatkan rawatan, disebabkan itu saya terpaksa menangguh semester dan menghabiskan pelajaran dalam course saya dan SISPA agak lambat dari timing yang ditentukan.

> Reason saya datang universiti adalah untuk belajar. Setiap orang mempunyai keupayaan belajar atau mendapatkan informasi yang berbeza. Saya tak layak membandingkan diri saya dengan kawan-kawan saya sebab diorang mampu. Saya juga mampu tapi pada tempoh yang berbeza. Saya kena bersyukur dengan keupayaan yang Allah dah cipta pada diri saya. Dan saya kena sayang diri saya sebab tak ada sesiapa yang akan kisah pasal diri saya melainkan saya lah yang sepatutnya menyayangi diri saya. 

> Saya juga insyaAllah akan graduate dan tauliah SISPA tapi mungkin agak lambat sedikit dari kawan-kawan saya. Hikmahnya saya dapat belajar dalam lab dan tidak tertinggal apa-apa jenis amali lab disebabkan faktor ODL. Kawan-kawan saya mungkin agak kurang dari segi itu. Jadi saya sepatutnya kerap bersyukur dan keep menghayati kekuasaan Allah. Begitu juga dengan tauliah, insyaAllah kalau ada rezeki saya akan tauliah.


4. Rendah diri : Bila kawan-kawan saya tanya bila saya akan graduate & kenapa saya tangguh semester.

Reason : 

- Saya tak suka cerita tentang diri saya dekat orang luar. Tapi bila perkara macam ni berlaku, saya tak boleh elak dari memberitahu & menjelaskan kepada mereka tentang kekangan diri saya ketika saya menangguh semester.

- Tak sanggup nak tengok reaction muka kawan-kawan saya bila saya cerita masalah saya. Saya risau dorang perli kelemahan saya? Saya risau dorang fikir saya suka avoid semua benda. 

Solution :

> Kawan-kawan saya tak kisah pun lah dengan apa-apa yang saya alami. Saya kan diatur oleh Allah, mestilah dorang pun faham yang segala kekangan tu pun datang dari Allah.

> Kenapa pula saya kena rendah diri dalam soal kesihatan saya? Bukan ke sakit itu penyebab penghapus dosa.

> Saya tau yang tak semua orang suka mendengar masalah orang lain. So, apa masalahnya? Buat diari, sis!

> Saya tak sama dengan orang lain. Saya sayang diri saya disebabkan perbezaan cara fikir dan cara ambil ibrah tentang kehidupan. Saya suka apa yang Allah ciptakan untuk diri saya. Saya suka cara Allah atur hidup saya. Saya suka bila saya unik dari kawan-kawan saya. Saya sepatutnya bersyukur bila saya dapat yang terbaik dari Allah sebagaimana kawan-kawan saya juga dapat yang terbaik dari Allah.


5. Confuse / Keliru : Saya ni batch mana sebenarnya?

Reason :

- Almost semua batch student course saya dari junior sampai batch senior saya pernah join dan SISPA juga.

Solution :

> Apa kepentingan saya fikir semua ni?

> Kenapa saya kena kisah tentang saya batch yang mana satu? Bukan ke saya batch 2019/2020? Bukan ke semua orang adalah kawan-kawan saya?

> Kenapa saya nak kena confuse dengan semua benda-benda ni?

> Kenapa saya kena serabutkan otak saya dengan semua benda-benda ni?


SOALAN UNTUK PRINSIP HIDUP : 

~ Kenapa saya belajar dekat universiti?

~ Kenapa saya kena jealous dengan pencapaian kawan-kawan saya?

~ Kenapa saya takut kalau grad atau tauliah lebih lambat daripada kawan-kawan saya?

~ Kenapa saya takut bila kawan-kawan saya atau lecturer tanya pasal keadaan diri saya?

~ Apa masalahnya kalau pathway hidup saya berbeza daripada kawan-kawan saya?

~ Dan lain-lain kalau ada..


Itu sahaja dari saya. Since kepala saya ni macam mesin yang busy memproses information, jadi inilah solution saya untuk melalui hari-hari saya menjadi dewasa dengan kepala yang hyper.


Terima kasih kepada semua yang telah mengunjungi laman ini 😁. 

Jazakillahi khair (Semoga segala kebaikan kembali kepada anda)

Comments

Popular posts from this blog

Blog 2 || Course Biologi Sel dan Molekul UPM?

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" Bidang Biosel Molekul (Biologi Sel dan Molekul)? Pasal apa tu? Hah, untuk adik-adik yang sedang mengisi permohonan UPU atau dah dapat tawaran dalam course ni, meh sini akak nak cerita sikit. Bidang ni seronok untuk orang yang minat:      1. Membaca journal / artikel     2. Eksperimen     3.  Menaip lab report dan seorang introvert. Ehh, hahaha yang ekstravert jangan salah faham😂. Hangpa pun boleh join. Meh ler kenal-kenal dengan course ni! Sebelum tu, akak ni pelajar tahun 2 Biologi Sains Sel dan Molekul di UPM. Akak dapat tawaran course ni pilihan yang ke 7 senanya. Tapi takpe. Alhamdulillah dapat juga tawaran belajar. Ada yang sama dengan akak ke? Boleh ler komen di bawah. Sebenarnya waktu akak tahun 1, subjek yang akak belajar banyak related dengan mikroorganisma , sel , pastu korang ing

Blog Study Saya || Topik-topik Sem 1 Biologi Sel dan Molekul Saya!

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" Terus je na ke topik kita. Ni adalah senarai topik yang akak belajar time sem 1 tahun 1. Tapi akak belajar dalam bahasa Inggeris. Yang English biasa-biasa tu, sama lah kita. So, jangan lupa adakan kamus untuk dirujuk. Akak belajar guna google translate je. Tapi kan, akak nak bagitau, ada subjek-subjek ni yang relate to each other. So, untuk fahamkan notes, kalau boleh jangan pilih-pilih subjek mana yang korang suka sebab mana-mana subjek pun penting.  Untuk semester 1 ni, mode semua subjek adalah berbentuk kuliah. Jadi di sinilah korang akan grab knowledge sebanyak mungkin sebelum masuk lab. Dulu waktu awal-awal sem 1, kitorang dah didedahkan dulu dengan jenis mikroskop yang kita akan guna in future. Mikroskop ni ada dekat Institut Biosains UPM (IBS).  So, ini topik yang akak belajar dulu da

Frequently Ask Question (FAQ) tentang Fakulti Bioteknologi & Sains Biomolekul.

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, a ssalamualaikum geng!  "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" Entri kali ni agak panjang. Jadi bolehlah sediakan air atau kudapan hahaha. 1. Apa beza course 'Bachelor of Science in Cell and Molecular Biology (Hons)' dengan 'Bachelor in Biology (with hons)' yang pure biology tu? Akak pernah tanya kawan-kawan akak dari Bachelor in Biology ni masa akak buat internship dekat MGVI. Dorang kata, benda yang dorang belajar agak umum. Tapi course dorang masih ada belajar serba sedikit pasal course kita macam tissue culture (UPM/ UMT). Tapi, basically kawan akak dari UMT kata, untuk course Bachelor Biology ni, kena sambung belajar lagi untuk lebih berfokus dalam career. Berbeza dengan Course Bachelor of Science in Cell and Molecular Biology ni, sebab dari first year lagi dah berfokus kepada hanya sel & molekul, gene, protein, microbe,

Blog Study Saya || Topik-topik Sem 3 Biologi Sel dan Molekul Saya!

  Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" 1.  BCH3002 Biokimia Komprehensif ll Topic 1 Photosynthesis Topic 2 Introduction to Metabolism Topic 3 Carbohydrate Metabolism Topic 4 Amino Acid & Protein Catabolism (Part 1) Topic 5 Amino Acid & Protein Catabolism (Part 2) Topic 6 Biosynthesis of Amino Acid Topic 7 Bioenergetic & Thermodynamic Topic 8 Nucleotides Metabolism (Part 1) Topic 9 Nucleotides Metabolism (Part 2) Topic 10 Nucleotides Metabolism (Part 3) Topic 11 Lipid Metabolism 2.  BSM3501 Kultur Sel & Tisu Tumbuhan Lecture Notes:  Topic 1  Introduction to Plant Tissue Culture Topic 2 Tissue Culture Medium Topic 3  Application of Plant Tissue Culture Technology in Agroindustry Topic 4  Totipotency Topic 5 Organogenesis &  Somatic Embryogenesis Topic 6  Protoplast Culture Topic 7  Embryo Culture Topic 8  Anther Culture & Ovule Culture Topic 9  Somaclonal Variation Lab Manual   3.  BS

Blog 5 || Dari Kolej Serumpun ke Kolej Canselor..

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" **Sebelum mula, sedikit maklumat tambahan untuk adik-adik.

Blog Study Saya || Topik-topik Sem 4 Biologi Sel dan Molekul Saya!

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" 1. BSM3203 Teknik Penyelidikan dalam Biologi Molekul Topic 1 Properties & Analyses of Nucleic Acid Topic 2 Nucleic Acid Extraction Topic 3 DNA / RNA Blots, Hybridisation & Probe Labelling Topic 4 DNA Fingerprinting & Molecular Marker Topic 5 cDNA Library Construction & Screening Topic 6 Hybridization & Detection (Video only) Topic 7 DNA Sequencing (Video only) Virtual Lab (Game) Topic 8 Expressed Sequence Tags (ESTs) DNA Microarray Methodology (Video only) DNA Microarray (Video Only) Topic 9 cDNA Microarray Topic 10 Real-Time PCR (qPCR) Practical Note qPCR Topic 11 Protein Gel Electrophoresis Topic 12 In Vitro Protein Translation Lab Manual :  2. BSM3401 Kultur Sel & Tisu Haiwan Lecture Notes:  Topic 1 Introduction to Animal Tissue Culture Topic 2 Laboratory Layo

Blog 1 || My First Blog!!

UNTUK DAPATKAN LEBIH BANYAK POST YANG LAIN, SILA TEKAN BUTTON "HOME". Bismillah, assalamualaikum geng! Orait, so sebelum mula, kita selawat dulu na. Dapat sama-sama kumpul pahala, kan? "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad."  Hah sekarang baru boleh mula. Harini sebenarnya Sya excited sangat sebab ni kira first time ni buat blog. Tapi kan, tak tau nak buat content apa dengan blog ni sebab tujuan utama Sya try buat blog ni pun sebab nak explore macam mana benda ni berfungsi. Orait takpe, apa kata hari ni kita sembang-sembang je dekat sini. Sambil-sambil tu kita asah bakat menulis ceq na. 😉 Sebenarnya, ada satu hari tu, time dengar forum kerjaya pasal bidang Sya, ada satu point dalam forum tu, dia tekankan tentang kemahiran yang graduan perlu ada untuk kerja nanti. Memandangkan Sya tak tau nak kerja apa lagi nanti, so Sya nak cuba-cuba lah explore sebanyak mungkin skill yang boleh . Sebenarnya, untuk bidang Sya banyak yang r

Blog Study Saya || Topik-topik Sem 6 Biologi Sel dan Molekul Saya!

  Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" 1. BSM4502 Biologi Sel & Molekul Tumbuhan Gunaan  (belajar aplikasi) Topic 1 Introduction to Plant Biotechnology Topic 2 Development & Design Transgenic Plants Topic 3 Vector Design & Construction Topic 4 Promoter & Marker Gene Topic 5 Analysis of Transgenic Plants Topic 6 Molecular Markers Topic 7 Genome Editing Topic 8 Omics Technologies Topic 9 Functional Genomics Lab Manual 2. BSM4203 Diagnostik Molekul (Menggunakan kemahiran yang ada untuk kenalpasti penyakit)  Topic 1 Introduction to Molecular Diagnostics Topic 2 Application of PCR Technology in Molecular Diagnostics Topic 3 Principles & Application of Flow Cytometry Topic 4 Molecular Oncology - Introduction to Cancer Biology Topic 5 Gene & Chromosomal Mutations in Solid Tumors Topic 6 Molecular Cytogenetics - Technique for Detection of Chromosomal Abnormality Topic 7 Human Leukocyte Ant

Terapi Solat 1 : Convert 'Lalai Dalam Solat' kepada 'Khusyuk Dalam Solat'

Bismillah, assalamualaikum "Allahumma solli a'la sayyidina muhammad wa a'la ali sayyidina muhammad" QS Al-Ma'un, 107: 3-4 فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَ ٤ Maka celaka lah orang yang solat ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ٥ (Iaitu) orang yang lalai terhadap solatnya (Celaka) Maksud lalai :   - Tidak hiraukan kerja / tugas  - Sengaja lambat-lambatkan / melengah-lengahkan - Tidak berhati-hati - Leka - Lupa - Tidak sedar - Tidak mempedulikan / tidak mengambil berat / tidak mengambil tau - Tidak bersungguh-sungguh (Beruntung) Lawan untuk perbuatan lalai : - Bertanggungjawab dengan perbuatan sebelum, semasa dan selepas solat - Mempercepatkan langkah untuk menunaikan solat - Bila dalam solat: berhati-hati dalam setiap perbuatan / tingkah laku dalam solat (Tidak terkejar-kejar) - Peka dengan apa yang dibaca - Ingatkan diri apa yang saya sedang fokuskan sekarang? 'Allah' kan? - Fahamkan bacaan dalam solat - Ambil tau apa maksud daripada bacaan dalam solat - Bers